Csoda Poca és Csoda Csini
 Tengerimalac és Csincsilla Tenyészet

Táplálás

 

A tengerimalac növényevő rágcsáló, tehát fő tápláléka a széna. A vadon élő tengerimalacok inkább zöldféléket, füveket esznek, mintsem magvakat, így próbáljunk mi is erre törekedni.

A széna: fontos táplálék, szárított fűfélék, szürkés-barnás zöld vagy még teljesen zöld színű, lágy tapintású.

A jó minőségű széna fontos! A sárga, poros, apró szemű és régi széna betegségekhez vezet.

A szalma: sárga színű, alomnak használjuk, gabonák szárított szára, keményebb és erősebb szálú.

A táplálás nagyon fontos a tengerimalac emésztése és fogazata szempontjából is. Nem napi egyszer kell a malacnak adni, hanem széna mindig legyen előtte, hisz ennek kell lenni a főtápláléknak. Mint már említettem a tengerimalac fűevő, azaz csak ez koptatja megfelelően a fogakat és a jó emésztéshez, megfelelő súly eléréséhez és megtartásához elengedhetetlen a sok széna evése!

Természetesen a tengerimalacoknak mindennap friss vízre van szükségük. A víz itatása legegyszerűbb önitatóval, hisz így nem borul ki és könnyen ellenőrizhetjük a napi vízfogyasztást.

Fontos tudni, hogy egy kifejlett tengerimalacnak kb. 15-20 mg C-vitaminra van szüksége naponta. Növésben lévő, vemhes vagy beteg állatoknak kb. 30-40 mg C-vitaminra. A C-vitamin hiánya emésztőrendszeri problémákat, növekedési zavarokat, megfázásos betegségeket és akár elhullást is okozhat. Többféleképpen is gondoskodhatunk malackánk vitamin ellátásról. Legegyszerűbb ha vitaminokban gazdag füvet és friss zöldséget adunk. (A legtöbb eledel is tartalmaz valamennyi C-vitamint így lehetőleg ilyet válasszunk.) Télen mikor nemigen vannak zöldségek például szárított csipkebogyót, petrezselymet adjunk vagy C-vitamint adagoljunk az ivóvízbe.

 

100 g súlyú zöldség/gyümölcs C-vitamin tartalma

Zöldség-, gyümölcsfélék C-vitamin tartalma (mg/100g)
Répa 5 mg
Cékla 5 mg
Alma 10 mg
Uborka 10 mg
Tök 15 mg
Paradicsom 20 mg
Retek 22 mg
Zeller 25 mg
Sütőtök 25 mg
Cékla és répa levele 30 mg
Gyermekláncfű 35 mg
Friss fű 50 mg
Fejes káposzta 51 mg
Karfiol 75 mg
Kapor 85 mg
Karfiol levele 88 mg
Paprika 150 mg
Petrezselyem 150 mg
Csipkebogyó 500 mg

A táplálékot állítsuk össze változatosan, mindenből figyeljünk az adagokra is. Például ha répából akarjuk pótolni a napi C-vitamin adagot akkor 20 mg C-vitamin 400 g répában van meg. 400 g közel fél kg, logikusan rengeteg egy malacka számára, tehát megoldásként például kombináljuk a zöldségeket. Hisz csipkebogyóból elég 4 szem, paprikából egy vékonyabb szelet is a 20 mg eléréséhez.

A tengerimalacok fogai folyamatosan nőnek és vakbelükben élénk bakteriális emésztési folyamatok zajlanak és a nyulakhoz hasonlóan ők is ürítenek lágy bélsarat, amelyet általában elfogyasztanak. Tehát kétféle ürülékük van, egyik a keményebb (bab alakú), a másik a puhább (pépes állagú).

 

Normál ürülék

 

Folyamatosan növő fogaik közül nem csak a metszőfogak, hanem a hátsó zápfogak is hajlamosak túlnövésre. Ha koptatásuk nem tökéletes, akkor ez egy idő után teljesen meggátolja a táplálékfelvételt, mert többnyire a nyelv lefűződéséhez vezet. Ezért mindennap figyeljük tengerimalacunkat, hogy képes-e normálisan enni, nem folyik-e a nyála vagy a szájából nem-e hullik a takarmány. A fogak sok széna és megfelelő minőségű eledel etetése mellett általában jól kopnak, gond csak a túlnyomóan puha eledelekre alapozott táplálás mellett szokott adódni.  

 

 

                     

Mit szabad és mit nem?

 

Mindig legyen a tengerimalac előtt

Amit szabad adni

Keveset szabad adni

Tilos, mérgező vagy emészthetetlen

 

Gyümölcsök

 

 

Zöldségek

Zöldtakarmányok, fűszerek és gyógynövények

 

 

 

alma uborka kapor káposzta akác
VÍZ körte paprika petrezselyem karalábé és levele ecetfa
SZÉNA cseresznye paradicsom pitypang saláta aranyeső
  őszibarack zeller és levele tyúkhúr retek borostyán
  szőlő paszternák here karfiol és levele citrusfélék többsége
  szilva répa és levele pásztortáska körömvirág füge
  banán borsó és hüvelye kukoricabajusz és héj papsajt kenyér, tej és minden további emberi táplálék (hús,édesség stb.)
  kivi sütőtök csipkebogyó kamilla hortenzia
  görögdinnye spárga   csalán hóvirág
  eper cékla   martilapulevél jácint
  ananász padlizsán   málna és levele burgonya
    reteklevél   áfonya és levele leander
    cikória levele   tárkony muskátli
    spenót   cickafarkfű nárcisz
    cukkini   brokkoli orgona
        saláták hagymafélék
          zöldbab
          diófélék
          rebarbara

 

Figyelem! Óvatosan bánjuk a puffasztó (főleg K-betűs) zöldségekkel, mint a: káposzta, karalábé, karfiol, saláta, brokkoli, retek. Ezekből inkább csak kóstoltassunk, mert könnyen megterhelik az emésztést.

 

 

Ideális napi menü összetétele

 

Széna

50-60 %

Korlátlanul fogyasztható

Tengerimalac eleség

vagy granulált táp

20-30 % 

Kb. egy maroknyi

Zöldségek és gyümölcsök

20 % 

Kb. egy maroknyi

 

 

Figyeljünk erre is: Honnan valóak a zöldségek? Általában a legszebb és legnagyobb zöldségek/gyümölcsök vegyszerezettek, permetesek attól olyan szépek, ezek az emberre lehet nem veszélyesek, de a malacka kis testében csak gyűlik a méreganyag és ez sűrűn mérgezéshez vezet sajnos. Piacokon és bio pultokon válogassunk, de legjobb ha magunk állítjuk elő cserepekben, kis kertben a zöldséget vagy csak ellenőrizhető bio falatokat veszünk. 

 

A nagyáruházakban kapható, mézes, cukros vagy joghurtos jutalomfalatokat és rudakat hanyagoljuk. A tengerimalacoknak ezekre nincs szükségük, sőt nagyon hizlalnak! Figyeljünk oda malackánkra és ne hizlaljuk el, mert hamarabb elveszíthetjük emiatt. Tehát a tengerimalac hajlamos elhízásra, így kerüljük az aszalt gyümölcsöket, olajos magvakat, kukoricát is lehetőleg. Legjobb rágcsálnivalók (folyton növő fogak miatt) a kérges faágak, mint a fűz, alma, körte, nyír vagy nyár ágak. 

Mit tegyünk ha már elhízott a tengerimalacunk? 

Első probléma a mozgásszegény életmód, tehát ha a malacunk mindig leteszi popsiját a napi séta és futás helyett akkor párszor emeljük meg óvatosan a hátsóját és lendítsük kicsit mozgásba. Tegyük gyakrabban kifutóba, karámba. A második probléma a helytelen táplálás, a fentiekben leírtak betartásával a malacunk ismét egészséges lehet. Azaz semmi aszalt gyümölcs, kukorica, jutalomfalat, olajos mag. Kezdjük fokozatos diéta bevezetésével, azaz ne hirtelen csökkentsük a napi eledel adagot. Akár egy héten keresztül napról napra csökkentsük csak kicsit-kicsit. A diéta alatt a széna fogyasztása ugyanúgy korlátlan, viszont a gyümölcsöt teljesen kerüljük, zöldségből pedig max. 40 g adható naponta. Eledelből pedig a púpos/teli tányér helyett 4-5 evőkanálnyi is elegendő lesz.